We kennen ze allemaal en het merendeel van ons heeft er ook wel eens wat gekocht. Prijsvergelijkers zoals Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Independer.nl.
Of het nu gaat om een nieuwe televisie, een abonnement, een wasmachine of zelfs financiële producten, overal is wel een vergelijkingssite voor. Zijn ze wel betrouwbaar? Zijn ze wel zo onafhankelijk als dat ze doen voorkomen? Helaas blijken veel vergelijkingssites de consument te sturen naar die partijen waar ze het meeste aan verdienen. Dit concludeerde Tros radar in een uitzending.
Verdienmodel
De meeste vergelijkingssites verdien door:
- Getoonde advertenties op de website
- Het doorsturen van potentiële kopers naar een webshop
- Het zelf verkopen van producten door een eigen winkelmand
Affiliate Marketing
Binnen deze vorm van marketing bedrijven wordt voornamelijk aangestuurd op het doorverwijzen (referrals) van potentiele kopers naar een webshop. Voorbeeld: Bedrijf A verkoopt goederen en hebben zowel clicks (internet) als bricks (stenen winkels). Bedrijf B bouwt een website waar deze producten ook worden verkocht en put volledig uit de voorraad van bedrijf A. De consument rekent af bij bedrijf B en gaat akkoord met de algemene voorwaarden van bedrijf B.
Bedrijf B laat bedrijf A de producten bij u thuis afleveren of laat eerst de producten overkomen naar zijn eigen opslagplaats en verstuurd het daarna naar u thuis. Per verkoop ontvangt bedrijf B een vergoeding wat varieert per branche en product.
Vergoedingsmogelijkheden
Bedrijven kunnen onderling de volgende verdienmodellen hanteren:
- CPC - Cost per click (kosten per klik)
- CPS - Cost per sale (kosten per verkoop)
- CPM - Cost per Mile (kosten per duizend)
- PPC - Pay per click (betaling per klik)
Prijsafspraken
In Europa is het maken van prijsafspraken, ook wel kartelafspraken genaamd, verboden. Een kartelafspraak is een afspraak tussen ondernemingen die de concurrentie verhindert, beperkt of vervalst. Hieronder vallen verdeling van de markt, boycot van andere leveranciers (of afnemers) en prijsafspraken. Meestal is de consument de dupe van deze prijsafspraken omdat onnodig een kunstmatig hooggehouden prijs betaalt voor het product.
Hoe herken je kartelvorming?
Als je op een vergelijkingssite bent en je ziet dat alle aanbieders dezelfde prijs vragen voor een product, dan is de kans groot dat je te maken hebt met prijsafspraken. Deze vorm zie je vooral in de consumenten elektronica en witgoed branche. Hieronder een goed voorbeeld van een vermoedelijke poging tot prijsafspraak.

Bovenstaand voorbeeld is overigens de vergelijker niet aan te rekenen. Zij tonen enkel de prijzen die de verkopende partij berekent bij een verkoop. De vergelijker rekent voor het doorsturen van deze potentiële koper een tarief tussen de 0,10 en 0,25 eurocent.
Hoe kan ik dan toch objectief vergelijken?
- Probeer het verdienmodel van de vergelijkingssite te achterhalen (wat niet eenvoudig is)
- Vergelijk het product op meerdere sites om te controleren of de informatie actueel is
- Wees alert als de prijzen bij alle aanbieders gelijk is
* Bij financiële producten?
Controleer of het WFT of AFM vergunningsnummer op de website vermeld is zodat je zeker weet of de vergelijkingssite onder het toezicht van de AFM staat en dus voldoet aan de juiste richtlijnen. Deze richtlijnen zijn vooral opgesteld om de consument te beschermen.
Veel succes met je aankoop!
Reactie plaatsen
Reacties